1. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του
εκπαιδευτικού.
Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση, ιδιαίτερα σε περιόδους
εργασιακής ανασφάλειας, ισοπέδωσης των μισθών και του υπαρκτού φόβου των απολύσεων
αποτελεί ένα μείζον ζήτημα.
Το συνδικάτο μας οφείλει να έχει ξεκάθαρη θέση για την
αξιολόγηση που προτείνεται από το Υπ. Παιδείας και εφόσον διαφωνεί με
αυτήν, να έχει σαφή αντιπρόταση που θα
προκύψει από τις αποφάσεις των Γ.Σ. των συλλόγων μας.
- Η θέση μας για την αξιολόγηση που προτείνεται
από το Υπουργείο Παιδείας είναι ξεκάθαρη.
- Δεν δεχόμαστε
καμία αξιολόγηση που συνδέεται με το μισθό, το βαθμό των εκπαιδευτικών και την
απόλυση. Μας ενδιαφέρει η αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης
και όχι η στοχοποίηση των εκπαιδευτικών, η περικοπή του μισθού μας και η
επιπλέον μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών.
- Είναι
εμφανές πως αυτό που προωθεί το
υπουργείο Παιδείας, είναι καθαρά μια «Μνημονιακή Αξιολόγηση», άχρηστη για
το δημόσιο σχολείο, χρήσιμη μόνο για την
τρόικα.
Να επισημάνουμε μάλιστα, πως αυτή τη στιγμή έχουν παγώσει οι
βαθμολογικές εξελίξεις, καθώς περιμένουν το Προεδρικό Διάταγμα για την
αξιολόγηση. Αυτό είναι παράνομο και πρέπει η Ομοσπονδία να πιέσει για να γίνεται
κανονικά η αλλαγή βαθμού και επομένως μισθού προς τους Εκπαιδευτικούς. Αν
επιχειρηθεί να εφαρμοστεί μια τέτοια Αξιολόγηση πρέπει να αποτελέσει για τον
κλάδο μας, την κόκκινη γραμμή! Οφείλουμε να αγωνιστούμε με κάθε τρόπο για την
προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων μας και της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ:
Αξιολόγηση όλης της πυραμίδας της
εκπαίδευσης (Υπουργείο Παιδείας – Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης –
Σχολικοί Σύμβουλοι – Προϊστάμενοι Διευθύνσεων Εκπαίδευσης – Διευθυντών και
Υποδιευθυντών σχολικών μονάδων – Εκπαιδευτικών).
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ:
Είμαστε θετικοί στην αξιολόγηση του
εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα, η οποία θα
υιοθετεί τις αρχές της ποιοτικής αξιολόγησης στοχεύοντας δηλαδή στην
ανατροφοδότηση και αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτοί που θα
συμμετέχουν προτείνουμε να είναι: ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο υπεύθυνος
σχολικός σύμβουλος, που θα έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα. Προϋποθέσεις για την
αξιολόγηση αποτελούν η αύξηση και η ορθή αξιοποίηση των δαπανών για την
παιδεία, όπως: διορισμού μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, υλικοτεχνική
υποδομή, ικανοποιητικός αριθμός σχολικών συμβούλων και άλλα.
Γιατί
τασσόμαστε υπέρ της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται σε κάθε
εκπαιδευτική μονάδα
-Θεωρούμε πως η αξιολόγηση αυτού του τύπου, αποτελεί
αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας του σχολείου και είναι θεμιτό κάθε
σχολική μονάδα να διερευνά τρόπους βελτίωσης της ίδιας της σχολικής μονάδας, να
εντοπίζει τις ιδιαιτερότητές της και να στοχεύει στην αναβάθμιση της ποιότητας
της εκπαίδευσης.
ΣΤΟΧΟΣ
Με την αξιολόγηση
αυτού του τύπου, πετυχαίνουμε να δοθεί έμφαση στον εντοπισμό προβλημάτων και
στην ανατροφοδότηση ενώ παράλληλα αποκλείουμε τη λογική της ποσοτικής
αξιολόγησης που συγκρίνει, κατηγοριοποιεί σχολεία και ανθρώπινο δυναμικό.
-Επισημαίνουμε πως στον ευρωπαϊκό χώρο, τα τελευταία χρόνια,
η συμμετοχική εσωτερική αξιολόγηση κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στην
εκπαίδευση.
Β) Το πλαίσιο των Θέσεων και των προτάσεων έτσι όπως κατατέθηκαν και ψηφίστηκαν στη
Γενική Συνέλευση της 23ης Μαΐου.
1.Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης
από την ιδιωτική εταιρεία INTRAWAY.
Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, που στάλθηκε στα σχολεία, στο
πλαίσιο της «Εξωτερικής Αξιολόγησης» των Πράξεων «Πρόγραμμα εξειδικευμένης
εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες» έχουν διανεμηθεί
έντυπα ερωτηματολόγια αξιολόγησης από μία ιδιωτική εταιρία και επιπρόσθετα
προτείνεται να γίνονται συνεντεύξεις με επιτόπιες επισκέψεις σε σχολικές
μονάδες, οι οποίες επιλέχθηκαν τυχαία. Στο συγκεκριμένο έντυπο περιέχει
ορισμένες ερωτήσεις που αφορούν και αξιολογούν τον εκπαιδευτικό.
Γνωρίζουμε
πως επειδή το πρόγραμμα της παράλληλης στήριξης, είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ,
πρέπει να γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος. Επίσης, στις προηγούμενες
σχολικές χρονιές που λειτούργησε η αξιολόγηση του προγράμματος, έγινε από το
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Την αξιολόγηση του προγράμματος πρέπει να την κάνει
φυσικά ο εκπαιδευτικός που δρα και συμμετέχει ενεργά στο πρόγραμμα της
παράλληλης στήριξης, με την αρωγή του Συλλόγου Διδασκόντων. Η συλλογή των αποτελεσμάτων και η εξαγωγή συμπερασμάτων
θεωρούμε πως πρέπει να γίνεται από το
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και όχι από ιδιωτικές εταιρείες. Καταγγέλλουμε, λοιπόν,
το συγκεκριμένο γεγονός και καλούμε τη ΔΟΕ άμεσα να πάρει σαφή θέση στο συγκεκριμένο
ζήτημα. Ζητάμε από την Ομοσπονδία να παρέχει συνδικαλιστική κάλυψη στους
διευθυντές να μην παραδίδουν τέτοια
έγγραφα στην εν λόγω εταιρεία.
2. Νέο Μισθολόγιο:
Το μισθολόγιο
αποτελεί ντροπή για τον Έλληνα εκπαιδευτικό. Ο εκπαιδευτικός καταδικάζεται στη
φτώχεια και στην ανέχεια. Ο εκπαιδευτικός είναι, για ακόμη μια φορά, ο
τελευταίος τροχός της αμάξης. Ο ευαίσθητος και πολυσήμαντος τομέας της
Εκπαίδευσης, έχει πλέον εκπαιδευτικούς που αμείβονται με 600 και 700 ευρώ.
Δεν μπορούμε πλέον να επιβιώσουμε.
Παράδειγμα
Μηνιαίος Μισθός(Μάιος 2012)
620
Ευρώ
Έξοδα κατά Μ.Ο. το μήνα:
Ενοίκιο
280
Ευρώ
Βενζίνη
100 Ευρώ
Λογαριασμοί(ΔΕΗ, Τηλ., Νερό, Θέρμανση)
140 Ευρώ
Τρόφιμα-Είδη πρώτης ανάγκης
100 Ευρώ
Σύνολο δαπανών:
620 Ευρώ
Υπόλοιπο διαθέσιμο ποσό:
0 Ευρώ
Με αυτόν το μισθό
απαγορεύεται να αρρωστήσουμε, ή να έχουμε επιπλέον έξοδα όπως δάνεια, ασφάλειες
αυτοκινήτων, τέλη κυκλοφορίας και άλλα. Φανταστείτε τι γίνεται σ αυτές τις περιπτώσεις!
Ζητάμε την ενεργή συμμετοχή του καθένα από μας σε
οποιαδήποτε μορφή αγώνα για την κατάργηση του συγκεκριμένου μισθολογίου. Απαιτούμε την κοινωνική και οικονομική
αναγνώριση από την πολιτεία. Διεκδικούμε τον πραγματικό μισθό μας πίσω.
3.
Αύξηση του εκπαιδευτικού ωραρίου:
Ψιθυρίζεται
έντονα και διαχέεται σκοπίμως, το τελευταίο χρονικό διάστημα, από το Υπ.
Παιδείας, η αύξηση του ωραρίου μας. Σ’
αυτό το ζήτημα θα προσπαθήσουν να μας στοχοποιήσουν και να
προπαγανδίσουν τη κοινή γνώμη πως δουλεύουμε λιγότερο απ΄ όλους. Απαντάμε:
-Το ωράριο των
ελλήνων εκπαιδευτικών βρίσκεται μέσα στον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε σχέση με το
αντίστοιχο ωράριο των εκπαιδευτικών της Ευρώπης.
-Η αυξημένη αναλογία
εκπαιδευτικών προς μαθητές που
παρατηρείται οφείλεται -κυρίως- στη γεωγραφική ιδιαιτερότητα της χώρας μας.
-Παράλληλα υπάρχει αναντιστοιχία μισθού και εκπαιδευτικού
ωραρίου συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη.
-Είναι παγκοσμίως γνωστό πως η εκπαιδευτική ώρα αντιστοιχεί
με τρεις ώρες γραφείου.
-Είναι επιπλέον γνωστή η εξωδιδακτική εργασία και
προετοιμασία των εκπαιδευτικών.
Επομένως αν
υπάρξει μια τέτοια πρωτοβουλία από την επόμενη κυβέρνηση οφείλουμε να δράσουμε
άμεσα και υπεύθυνα με τα κατάλληλα επιχειρήματα.
4. Υγειονομική Περίθαλψη:
Ο νέος
Οργανισμός (ΕΟΠΥΥ) συμβολίζει ουσιαστικά την κατάργηση της δημόσιας περίθαλψης.
Ενώ έχουμε υποστεί τις πιο βάρβαρες μειώσεις και συνάμα πληρώνουμε κανονικά ως
νομοταγείς πολίτες τις εισφορές η πολιτεία μας αποκλείει από τις παροχές της
δημόσιας υγείας.
Οι συμβεβλημένοι γιατροί με τον νέο Οργανισμό είναι
ελάχιστοι, ενώ στην επαρχία είναι ανύπαρκτοι.
Επιπλέον, σε κάποιους νομούς δεν υπάρχουν συμβεβλημένοι
γιατροί συγκεκριμένων ειδικοτήτων με αποτέλεσμα να αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε.
Επίσης, ο κάθε συμβεβλημένος γιατρός έχει μέγιστο αριθμό
επισκέψεων ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, μέχρι 10 την ημέρα ή 50 την εβδομάδα.
Επομένως, όποιος δεν προλάβει αναγκάζεται να πληρώσει.
Η ίδια τραγική κατάσταση επικρατεί και στα φάρμακα.
Πρέπει να διεκδικήσουμε από την επόμενη κυβέρνηση, πλήρη
ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους. Πρέπει να είναι ένα από τα βασικότερα
αιτήματα του κλάδου.
5. Διορισμοί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
Η δημόσια εκπαίδευση
έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από τους εκφραστές της ισοπέδωσης του κοινωνικού
κράτους. Οι διορισμοί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τη φετινή σχολική χρονιά,
ήταν ελάχιστοι. Ήταν οι λιγότεροι
διορισμοί που έγιναν ποτέ. Σα να μην έφτανε αυτό είχαμε και την απίστευτη
επίθεση και στοχοποίηση του εκπαιδευτικού από την πρώην Υπ. Παιδείας (κ.
Διαμαντοπούλου) που μας κατηγορούσε για διορισμούς από το «παράθυρο», για
αργόσχολους και άλλα πολλά.
Διεκδικούμε:
-για κάθε σχολική χρονιά διορισμούς εκπαιδευτικών που να
καλύπτουν τα πραγματικά κενά στην Π.Ε.
-να πραγματοποιηθεί
άμεσα ΑΣΕΠ για τους συναδέλφους μας της Ειδικής Αγωγής και να σταματήσει η
πολύχρονη κοροϊδία προς αυτούς από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπ.
Παιδείας.
-να ενεργοποιηθεί
πάλι το σύστημα των προσλήψεων με βάση το 60%- 40%, καθώς ήταν αποδεκτό απ΄
όλους
-την επανεκκίνηση του
πίνακα και να προσμετράται η προϋπηρεσία
των αναπληρωτών συναδέλφων.
6. Αναμοριοδότηση
των σχολικών μονάδων:
Οι συνάδελφοι που
εργάζονται στην Κρήτη είναι αδικημένοι σε σχέση με τα μόρια που δίδονται από
τις σχολικές μονάδες του νησιού μας. Η αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων έχει
ήδη προταθεί από την προηγούμενη σχολική χρονιά. Αναρωτιόμαστε γιατί «κολλάει»
το συγκεκριμένο θέμα και ζητούμε από την Ομοσπονδία και τους αιρετούς του ΚΥΣΠΕ
να αναδείξουν το ζήτημα.
7. Επίδομα θέσης
αναπληρωτών:
Σύμφωνα με το (ΦΕΚ
414/τ.Β'/23-2-2012) καταργείται το επίδομα θέσης ευθύνης σε αναπληρωτές
εκπαιδευτικούς και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από 1-11-2011. Είναι ανεπίτρεπτο
και επαίσχυντο οι αναπληρωτές να ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένου και να μην αμείβονται!
Καλούμε την Ομοσπονδία να παρέχει επιτέλους συνδικαλιστική κάλυψη στους
συναδέλφους μας και να παραιτηθούν από τα διευθυντικά καθήκοντα μέχρι να αρθεί
η συγκεκριμένη απόφαση. Η ΔΟΕ είχε υποσχεθεί στους αναπληρωτές πως θα προβεί σε
μια τέτοια κίνηση, αλλά ακόμη να το κάνει και η σχολική χρονιά τελειώνει.
8. Ολοήμερα σχολεία στα ολιγθέσια σχολεία:
Είναι απαράδεκτο να
κατηγοριοποιούμε τους μαθητές, δηλαδή τα παιδιά της πόλης να έχουν τη
δυνατότητα παρακολούθησης του προγράμματος ενός ολοήμερου σχολείου και οι
μαθητές της επαρχίας να αποκλείονται; Ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου δεν
πρέπει να συρρικνωθεί και ζητάμε την επόμενη σχολική χρόνια να λειτουργούν τα
ολοήμερα σχολεία χωρίς αποκλεισμούς.
9. Σχολεία ΕΑΕΠ (Νέα Σχολεία Αναμορφωμένου
Προγράμματος):
Είμαστε ανοικτοί και
θετικοί σε κάθε σοβαρή εκπαιδευτική προσπάθεια που έχει στόχο την αλλαγή και τη
βελτίωση της παρεχόμενης Εκπαίδευσης. Αυτό εξαρτάται σε πολιτικό επίπεδο από το
αν η πολιτική ηγεσία έχει μελετημένο, παιδαγωγικά και επιστημονικά, σχέδιο και
κατά πόσο οι προθέσεις της βασίζονται στην ειλικρίνεια και όχι σε πολιτικές ''μπαλώματος''
ή σε καιροσκοπικές πράξεις. Με βάση τις παραπάνω προϋποθέσεις προκύπτουν
ορισμένα ερωτήματα. Συγκεκριμένα:
* Πώς είναι δυνατόν
να δημιουργείς έναν καινούριο θεσμό με μεγάλες απαιτήσεις σε οικονομικό επίπεδο
και υλικοτεχνικής υποδομής, όταν συνάμα συγχωνεύονται και καταργούνται πολλά
σχολεία λόγω οικονομικής κρίσης;
* Πώς είναι δυνατόν
να διατυμπανίζεις το ''Νέο Σχολείο'', όταν καταργείς τα ολοήμερα σχολεία της
υπαίθρου;
* Πώς θα πείσεις για
τις προθέσεις σου ως πολιτική ηγεσία την εκπαιδευτική κοινότητα, όταν
ταυτόχρονα χάνονται δεκάδες θέσεις εργασίας;
* Πώς είναι δυνατόν
να χτίσεις με επιτυχία το ''Νέο Σχολείο'' όταν αρκετοί εκπαιδευτικοί είναι
περιπλανώμενοι ωρομίσθιοι, κακοπληρωμένοι και παράλληλα πολυάριθμα σχολεία
υστερούν σημαντικά σε υλικοτεχνική υποδομή;
Επομένως, το «Νέο
Σχολείο» για να αποτελεί πραγματικά μια αναβάθμιση της παρεχόμενης Εκπαίδευσης
απαιτείται ειλικρινή πρόθεση, σχέδιο, σύγχρονα σχολεία, διορισμούς
Εκπαιδευτικών και άλλα.
10. Προσχολική Αγωγή:
Το δημόσιο
νηπιαγωγείο έχει κι αυτό παραμεληθεί από την εκπαιδευτική πολιτική των εκάστοτε
κυβερνήσεων.
Διεκδικούμε:
-δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή.
-σύγχρονες κτιριακές
υποδομές με τον κατάλληλο εξοπλισμό
-επέκταση του
ολοήμερου σχολείου στα νηπιαγωγεία με μείωση του αριθμού νηπίων που απαιτείται.
-τη κατοχύρωση το
διδακτικού ωραρίου των Νηπιαγωγών.
11. Ο θεσμός του
Διδασκαλείου:
Να υπάρξει πρόταση
και πίεση προς το Υπουργείο Παιδείας από την Ομοσπονδία μας για την επαναλειτουργία
του Διδασκαλείου με νέα μορφή, εξακτινομένο σ’
όλη της Ελλάδα, με εκσυγχρονισμό του προγράμματος σπουδών. Δεν μπορεί να
αποκλείονται οι Εκπαιδευτικοί από τη δυνατότητα επιμόρφωσής τους, τη στιγμή που
αναφερόμαστε στη δια βίου μάθηση και στη συνεχή επιμόρφωση. Στο τέλμα αυτό
συμβάλει και η κατάργηση των εκπαιδευτικών αδειών, πράξη που στερεί από δεκάδες
συναδέλφους το δικαίωμα στην επιστημονική κατάρτηση.
12. Μεταθέσεις και αποσπάσεις:
Λόγω των οικονομικών
και κοινωνικών προβλημάτων που επικρατούν στη χώρα μας:
-ζητάμε την κατάργηση της διετίας στην οργανική θέση,
προκειμένου οι συνάδελφοι να έχουν δικαίωμα αίτησης για μετάθεση.
-την ικανοποίηση όσων γίνεται περισσότερο αποσπάσεων με
μοριοδότηση.
-.οι αποσπάσεις να ολοκληρώνονται σύντομα, ώστε οι
εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν που θα βρίσκονται την επόμενη σχολική χρονιά και
να κάνουν τον προγραμματισμό τους.
- Δικαίωμα «αμοιβαίας απόσπασης» και δικαίωμα συνυπηρέτησης στους αναπληρωτές.