Σάββατο 18 Μαΐου 2013

Υποβιβασµοί – Συγχωνεύσεις – Καταργήσεις σχολικών µονάδων: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουµε για τις υπεραριθµίες εκπ/κών στην Π.Ε.




Θέμα: Υποβιβασµοί – Συγχωνεύσεις – Καταργήσεις σχολικών µονάδων                                                  Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουµε για τις υπεραριθµίες εκπ/κών στην Π.Ε.

Με αφορµή τα - εύλογα - ερωτήµατα και την έκδηλη ανησυχία των συναδέλφων για  τις επερχόµενες αλλαγές (υποβιβασµούς, συγχωνεύσεις, καταργήσεις) στο σχολικό χάρτη της χώρας, καθώς και τις διαµαρτυρίες άλλων που αφορούν στην εφαρµογή – από τα οικεία ΠΥΣΠΕ  της κείµενης νοµοθεσίας για τις υπεραριθµίες που προκύπτουν, η Κίνησή µας προχωρεί στην έκδοση αυτού του σηµειώµατος µε σκοπό την ενηµέρωση των συναδέλφων και την ακώλυτη άσκηση των δικαιωµάτων τους.

Επισηµαίνουµε ότι η ρύθµιση των υπεραριθµιών µε βάση το Π.∆. 50/96 (και 100/97) αφορά σε υπηρεσιακές µεταβολές εντός της Περιοχής Μετάθεσης, αλλά αποκτά ιδιαίτερη σηµασία στη σηµερινή συγκυρία και µε δηλωµένη την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε υποχρεωτικές µεταθέσεις εκπαιδευτικών που θα παραµείνουν ως υπεράριθµοι στη διάθεσητων Υπηρεσιακών Συµβουλίων.
1. Ο χαρακτηρισµός ενός εκπαιδευτικού ως υπεράριθµου σηµαίνει και απώλεια της
οργανικής θέσης;

Ασφαλώς και ΟΧΙ στις περιπτώσεις υποβιβασµού και συγχωνεύσεων σχολικών µονάδων. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο εκπαιδευτικός είτε αποκτά άλλη οργανική είτε παραµένει στο σχολείο του ως λειτουργικά υπεράριθµος (βλέπε παρακάτω τη διαδικασία). Στην περίπτωση της κατάργησης σχολικής µονάδας υπάρχει η πιθανότητα να τεθεί στη«διάθεση» του ΠΥΣΠΕ (ή της Περιοχής Μετάθεσης) και αυτό µόνο αν δεν αποµένει κενή οργανική θέση στην Περιοχή Μετάθεσης όπου ανήκει (βλέπε παρακάτω τη διαδικασία).

2. Η κατάργηση οργανικών θέσεων µπορεί να επιφέρει απόλυση εκπαιδευτικού;

Η βούληση της κυβέρνησης για κατάργηση οργανικών θέσεων αποτυπώθηκε στην εγκύκλιο που απέστειλε στις αρχές Απριλίου στις Περιφερειακές ∆ιευθύνσεις. Είναι προφανές ότι στις επόµενες µεταβολές θα χαθούν εκατοντάδες οργανικές θέσεις στην Π.Ε. µέσω των συγχωνεύσεων – καταργήσεων αλλά και µε τους υποβιβασµούς σχολικών µονάδων.

Ας δούµε, λοιπόν, τι προβλέπει η νοµοθεσία σχετικά: «Οι δηµόσιοι υπάλληλοι και οι υπάλληλοι των νοµικών προσώπων δηµοσίου δικαίου που κατέχουν οργανικές θέσεις είναι µόνιµοι, εφόσον αυτές οι θέσεις υπάρχουν» (άρθρο 39, παρ. 1 του Ν. 3528/07). «Υπάλληλοι ή λειτουργοί του κράτους ή νοµικών προσώπων δηµοσίου δικαίου, οι οποίοι, κατά συνταγµατική ή νοµοθετική πρόβλεψη, διέπονται από ειδικές διατάξεις, καθώς και οι υπάλληλοι των οργανισµών τοπικής αυτοδιοίκησης, υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος (σ.σ. του ∆ηµοσιοϋπαλληλικού Κώδικα) για όσα θέµατα δεν ρυθµίζονται από τις ειδικές γι’ αυτούς διατάξεις» (άρθρο 2, παρ. 2 του Ν. 3528/07).

 Σύµφωνα µε τα παραπάνω, οι εκπαιδευτικοί υπάγονται στον Υπαλληλικό Κώδικα σε όσα ζητήµατα δεν ρυθµίζονται από τις ειδικές γι’ αυτούς διατάξεις, οι δε υπηρεσιακές µεταβολές αυτών (τοποθετήσεις, µεταθέσεις, υπεραριθµίες, αποσπάσεις) διενεργούνται βάσει των ειδικών διατάξεων (νόµος - πλαίσιο 1566/85, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει): οι υπεραριθµίες εντός της Περιοχής Μετάθεσης ρυθµίζονται µε τα Π.∆. 50/96 και 100/97, έχουν νοµοθετηθεί οι υποχρεωτικές αποσπάσεις ανά την επικράτεια (άρθρο 31, παρ. 3 του Ν. 3848/10) και εσχάτως οι υποχρεωτικές µεταθέσεις µε το νόµο - λαιµητόµο 4093/12, ενώ εκκρεµεί η δηµοσίευση του Π.∆τος για τα κριτήρια και τη διαδικασία διενέργειας αυτών.

Επισηµαίνουµε ότι οι οργανικές θέσεις νοούνται αφηρηµένες, είναι καταρχήνανεξάρτητες από τις υπηρεσιακές θέσεις που ανήκουν σε κάθε σχολική µονάδα και έχουν νοµοθετηθεί ενιαία σε ολόκληρη την επικράτεια - κατά Κλάδο και Ειδικότητα. Κατά συνέπεια για να απολυθεί εκπαιδευτικός της Π.Ε. - εξαιτίας της κατάργησης οργανικών θέσεων -θα πρέπει να είναι υπεράριθµος στην επικράτεια.

3. Ποια η διαδικασία κρίσης και τοποθέτησης υπεράριθµων εκπαιδευτικών;

Γενικά Τα ζητήµατα που σχετίζονται µε τις υπεραριθµίες των εκπαιδευτικών εντός της Περιοχής Μετάθεσης ρυθµίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 14 του Π.∆τος 50/96, όπως έχει τροποποιηθεί µε το άρθρο 12 του Π.∆τος 100/97.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Από τη διαδικασία αυτή εξαιρούνται όσοι ανήκουν σε «ειδική κατηγορία» µετάθεσης πλην των πολυτέκνων, καθώς και όσοι έχουν διοριστεί σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 41 του Ν. 1143/81 και διανύουν την διετία υποχρεωτικής παραµονής τους στο δυσπρόσιτο σχολείο.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όπως είναι αυτονόητο, στις περιπτώσεις καταργήσεων σχολικών µονάδων χαρακτηρίζονται υπεράριθµοι και οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες µετάθεσης.

Α. ∆ιαδικασία χαρακτηρισµού εκπαιδευτικών ως υπεράριθµων
1η Πράξη :Τα ΠΥΣΠΕ σε συνεδρίασή τους διαπιστώνουν την ύπαρξη υπεραριθµίας σε σχολικές µονάδες. Η διαπίστωση αυτή λαµβάνει χώρα ύστερα από τη διαδικασία των µεταθέσεων από Περιοχή σε Περιοχή, καθώς και τη δηµοσίευση των Υπουργικών Αποφάσεων µε τις µεταβολές των σχολικών µονάδων (υποβιβασµοί, συγχωνεύσεις, καταργήσεις, ιδρύσεις, προαγωγές).

2η Πράξη: Καλούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί του ίδιου κλάδου ή ειδικότητας που ανήκουν οργανικά στα σχολεία όπου και διαπιστώθηκε η υπεραριθµία, να δηλώσουν εντός τριών (3) εργάσιµων ηµερών, αν επιθυµούν ή όχι να κριθούν ως υπεράριθµοι.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: ∆ήλωση - θετική ή αρνητική - υποβάλλουν όλοι οι εκπαιδευτικοί του Κλάδου ή της Ειδικότητας όπου διαπιστώθηκε υπεραριθµία. 3

3η Πράξη :Το Π.Υ.Σ.Π.Ε. σε συνεδρίασή του χαρακτηρίζει ονοµαστικά τους υπεράριθµους εκπαιδευτικούς, λαµβάνοντας υπόψη τα εξής:

Περίπτωση α’: Από όσους εκπαιδευτικούς επιθυµούν να κριθούν ως υπεράριθµοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθµοι αυτοί που συγκεντρώνουν το µεγαλύτερο αριθµό µονάδων µετάθεσης.

Περίπτωση β’: Από όσους εκπαιδευτικούς δεν επιθυµούν να κριθούν ως υπεράριθµοι,
χαρακτηρίζονται ως υπεράριθµοι εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι στη σχολική µονάδα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι εκπαιδευτικοί (της περίπτωσης β’) που µετατέθηκαν ή τοποθετήθηκαν το ίδιο σχολικό έτος, εκτός των εκπαιδευτικών που τοποθετήθηκαν ως υπεράριθµοι, θεωρείται ότι τοποθετήθηκαν ταυτόχρονα. Σε περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης, υπεράριθµοι χαρακτηρίζονται οι εκπαιδευτικοί που συγκεντρώνουν το µικρότερο αριθµό µονάδων µετάθεσης.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Στην περίπτωση συγχωνεύσεων σχολικών µονάδων Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης για τη διαπίστωση της τυχόν υπεραριθµίας κρίνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συγχωνεύονται (άρθρο 14, παρ. 1, περιπτ. β’, εδ. β’ του Π.∆τος 50/96). Πρακτικά αυτό σηµαίνει ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολικών µονάδων που συγχωνεύονται θεωρείται ότι ανήκουν στο σχολείο που «διασώζεται». Για το χαρακτηρισµό των - τυχόν - υπεραρίθµων ακολουθείται η ίδια διαδικασία που περιγράφουµε παραπάνω (περίπτωση α’ και β’).

ΠΡΟΣΟΧΗ: Έτος οργανικής τοποθέτησης για τον κάθε εκπαιδευτικό είναι το έτος που έλαβε οργανική θέση στη σχολική µονάδα, η οποία τώρα συγχωνεύεται.

4η Πράξη :Οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται υπεράριθµοι, σύµφωνα µε τα παραπάνω, καλούνται από το Π.Υ.Σ.Π.Ε. να υποβάλουν δήλωση τοποθέτησης σε συγκεκριµένεςσχολικές µονάδες, στις οποίες υπάρχουν οργανικά κενά, εντός δέκα (10) ηµερών.

Β. ∆ιαδικασία τοποθέτησης υπεράριθµων εκπαιδευτικών

Βήµα α’: Όταν η υπεραριθµία σε ένα σχολείο οφείλεται σε ίδρυση αντίστοιχου νέου σχολείου στην σχολική περιφέρειά του και στο οποίο µετακινούνται µαθητές του αρχικού σχολείου, οι υπεράριθµοι τοποθετούνται, εφόσον το επιθυµούν κατά απόλυτη προτεραιότητα στο νέο σχολείο. Η τοποθέτηση γίνεται µε βάση το σύνολο των µονάδων µετάθεσης.

Βήµα β’: Οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίστηκαν υπεράριθµοι και επιθυµούν (καταθέτοντας δήλωση προτίµησης) να τοποθετηθούν σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας οµάδας όπου ανήκει το σχολείο στο οποίο κρίθηκαν ως υπεράριθµοι, τοποθετούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόµενοι µόνο µεταξύ τους, µε βάση το σύνολο των µονάδων µετάθεσης και τις δηλώσεις προτίµησής τους σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας οµάδας µε αυτή του σχολείου τους.

Βήµα γ’: Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στην ίδια οµάδα ή εάν οι όποιες θέσεις υπήρχαν έχουν καταληφθεί από άλλους υπεράριθµους εκπαιδευτικούς µε περισσότερες µονάδες µετάθεσης οι αποµένοντες υπεράριθµοι τοποθετούνται - κατά προτεραιότητα - σε κενές θέσεις όµορης οµάδας σχολείων της ίδιας περιοχής µετάθεσης.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Οι υπεράριθµοι εκπαιδευτικοί αποδεχόµενοι τη συγκεκριµένη διαδικασία µε τη δήλωση επιθυµίας να τοποθετηθούν σε σχολεία της ίδιας οµάδας, αν υπάρχει κενό στην ίδια  οµάδα σχολείων µε το σχολείο όπου υπηρετούσαν, δεν τοποθετούνται σε σχολείο της όµορης οµάδας.

Βήµα δ’: Εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίστηκαν υπεράριθµοι και δεν υπέβαλαν δήλωση τοποθέτησης, καθώς και αυτοί που υπέβαλαν αλλά δεν κατέστη δυνατό να τοποθετηθούν σύµφωνα µε τα παραπάνω, µπορούν να υποβάλουν δήλωση προτίµησης σε κενές θέσεις σχολείων της ίδιας Περιοχής Μετάθεσης, συγκρινόµενοι µε όλους τους εκπαιδευτικούς που ζητούν µετάθεση ή τοποθέτηση, σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 15 του Π.∆τος 50/96 και του άρθρου 13 του Π.∆τος 100/97.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι εκπαιδευτικοί των παραπάνω περιπτώσεων µπορούν εφόσον το επιθυµούν να µετατεθούν κατά προτεραιότητα το ίδιο ή τα επόµενα σχολικά έτη στο σχολείο που κρίθηκαν ως υπεράριθµοι, αν σε αυτό υπάρξουν κενές θέσεις.

Βήµα ε’: Οι εκπαιδευτικοί που εξακολουθούν να είναι υπεράριθµοι µετά τις παραπάνω ρυθµίσεις παραµένουν στο σχολείο όπου κρίθηκαν ως υπεράριθµοι (ή στη ∆/νση αν το σχολείο έχει καταργηθεί) και διατίθενται ή αποσπώνται σε άλλες σχολικές µονάδες για συµπλήρωση του ωραρίου τους.

4. Οι υπεράριθµοι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωµένοι να υπηρετήσουν τη νέα οργανική θέση;

 Όσοι από τους εκπαιδευτικούς έχουν θεµελιώσει δικαίωµα µετάθεσης πριν το χαρακτηρισµό τους ως υπεράριθµοι, διατηρούν το δικαίωµα αυτό και µετά την τοποθέτησή τους µε τις διαδικασίες που περιγράφουµε παραπάνω και, εποµένως, δεν απαιτείται υπηρέτηση της οποιαδήποτε νέας οργανικής τους θέσης. Όσοι εκπαιδευτικοί δεν έχουν θεµελιώσει δικαίωµα µετάθεσης πριν το χαρακτηρισµό τους ως υπεράριθµοι, έχουν την υποχρέωση της υπηρέτησης της νέας οργανικής τους θέσης.

5. Ποιος παραµένει ∆ιευθυντής σε περίπτωση συγχώνευσης ∆ηµοτικών σχολείων;
Σε περίπτωση συγχώνευσης ∆ηµοτικών Σχολείων από τους δύο ∆ιευθυντές παραµένει στο νέο σχολείο αυτός που στους αξιολογικούς πίνακες του 2011 συγκέντρωσε µεγαλύτερο αριθµό µορίων.

6. Τι ισχύει για το ∆ιευθυντή ∆ηµοτικού Σχολείου που υποβιβάζεται σε κάτω του 4/θ;

Σε περίπτωση υποβιβασµού, ακόµα και λειτουργικού, σε κάτω του 4/θεσίου, ο εν λόγω ∆ιευθυντής τοποθετείται κατά προτεραιότητα, ύστερα από δήλωσή του, σε κενή θέση, ανεξάρτητα αν η σχολική µονάδα ήταν στις αρχικές προτιµήσεις του. Αν δεν καταστεί δυνατή η τοποθέτησή του σε άλλη διευθυντική θέση, ο ενδιαφερόµενος παραµένει ως Προϊστάµενος στην σχολική µονάδα.

7. Τι ισχύει στην περίπτωση προαγωγής ∆ηµοτικού Σχολείου σε άνω του 3/θεσίου;

Σε περίπτωση προαγωγής ∆ηµοτικού Σχολείου σε άνω του 3/θεσίου τοποθετείται (µέχρι λήξης της θητείας) ∆ιευθυντής από τους αξιολογικούς πίνακες, εφόσον οι υποψήφιοι εκδηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον.
Σε περίπτωση που το σχολείο θα είναι, λόγω του µαθητικού δυναµικού, λειτουργικά4/θέσιο και άνω την επόµενη σχολική χρονιά (2013-2014), η παραπάνω τοποθέτηση θα έχει διάρκεια µέχρι τη λήξη του σχολικού έτους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου